2010. szeptember 29., szerda
Értékes olvasnivaló
Joanna Sandsmark: Sorsod a rúnák tükrében, Az ősi jelek rávezetnek jövőd titkaira
Hasznos könyv, mely megtanít elkészíteni saját rúnaköveidet. A 24 jeles, hosszú rúnasort végigveszi és egyesével megadja jelentésük több aspektusát. A rúnák jelentésével mind álló, mind fordított helyzetükben is foglalkozik. Bevezet a rúnákkal való jóslás titkaiba. A könyvet vikinges-rúnás megfogó rajzok illusztrálják.
A könyvhöz saját rúnakészlet jár.
Bioenergetic Kiadó, Budapest, 2008.
Ajánlott értékes irodalom
A két Edda egy helyen
Évek óta ezt a fordítást használom.
A szerző stílusa élvezetes, némi humorral fűszerezve.
Már pár oldal után világos, hogy a könyv írója nagyon otthonosan mozog a témában. Ez nem csoda, hisz Ő írta az első magyar nyelvű izlandi nyelvtankönyvet és Ő fordította le először a Próza-Eddát. Bernáth István több évet élt skandináv országokban, izlandi regényeket fordított és skandináv saga-válogatást adott ki.
A könyv segítséget nyújt, hogy értsük is, amit olvasunk, és hogy az apró részleteket is lássuk és értékelni tudjuk az Eddában.
A könyv végén egy táblázatot találunk, ami a skandináv istenek-istennők rokoni szálait ábrázolja. Nagyon hasznos, sok mindenre rámutathatnak ezek a szálak.
Jó olvasást, szép napot!
:)
2010. szeptember 26., vasárnap
Nap rúnája
A mai nap rúnája az EIHWAZ.
-Védelem.
-Kitartás.
- Rugalmasság.
2010. szeptember 25., szombat
Nap rúnája
2010. szeptember 24., péntek
Saját cikk
Skadi és Njörd kontra Vízi királylány és Miszhum
Írásom témáját azért a skandináv, illetve a manysi mitológia köréből választottam, mert ezek érdekelnek legjobban és ezekre van legnagyobb rálátásom. A manysikról annyit illik megjegyezni, hogy legközelebbi nyelvrokonaink, Oroszország területén élnek és csodálatos mitológiával rendelkeznek. Mitológiájuk egyik általam preferált alakja Miszne.
Miszne egy erdei tündérlány ebben a varázslatos mitológiában. Említik őt erdei istennőként is. A manysik egyes területeken a mai napig mutatnak be áldozatokat Neki.
AZ egyik bájos történet szerint Miszne már hajnalban serénykedik, varrogat, bátyja Miszhum prémes állatra vadászva az erdőket járja. Egy alkalommal Miszne már nagyon egyedül érezte magát és kiment az Ob folyó partjára. Szólongatta jó barátnőjét, a vízi királylányt. Kérte, hogy jöjjön ki a vízből, hagyja ott eddigi otthonát, és varrjanak együtt díszeket a prémekre. A vízi királylányt sikerült meggyőzni, pedig nagyon tartott Miszhumtól.
Már Miszne kunyhójában varrogattak, mikor hazaért a vadászatból Miszne bátyja. A vízi királylány megijedt és menekülni próbált. Miszhumnak sikerült visszatartania őt. Kézenfogta, leültette és olyan dolgokat mesélt neki a hatalmas erdőről, a végtelen tajgáról, amiket a vízi király leánya nem is hallhatott-nem is láthatott.
A királylány többet már nem vágyódott vissza apja vízi királyságába.
Feltűnő párhuzam lehet a skandináv Njörd és Skadi szerelme. Njörd kötődik a tengerhez, tehát az elemek közül a vízhez kapcsolódik. Skadi a hegyekhez, erdőkhöz, vadászathoz, tehát az elemek közül leginkább a földhöz köthető. A nemek és az elemek kapcsolata ebben az esetben pont fordítva van, mint a manysiknál, de az hasonló, hogy az erdőt és a vizet párba állítják. (Zárójelben jegyzem meg, hogy ha Misznére gondolunk, akkor a föld elemet köthetjük hozzá is.)
Érdekes megfigyelni, hogy amíg Skadi és Njörd házassága boldogtalan, szerelmük beteljesületlen a távolság, a honvágy miatt, addig a manysiknál a vízi királylány nem küzd a honvággyal, miután hall az erdő csodáiról és ottmarad Miszhumnál és barátnőjénél, Misznénél.
Érdemes lehet megvizsgálni, hogy a manysiknál és a skandinávoknál a vizsgált párok történetében hogyan zajlott a lánykérés és hogy is lettek házasok az említett felek.
Mint tudjuk, Miszhum és a vízi királylány esetében a lánykérés egyszerűen csak elmaradt. Más manysi történetben sem bajlódnak az efféle formaságokkal vagy nagyon leegyszerűsítik azt : a férfi elhatározza, hogy neki kell az illető leány és az asszonya lesz.
Világügyelő-Férfiúról, másik nevén Mir-Szuszne-Humról van egy történet, miszerint egy nagyon szép lányt látott és elhatározta, hogy feleségül veszi. Mindenféle udvarlás és együttjárás nélkül megkérdezte, hogy:
„-Hozzám jössz-e?”
Habár a lány beleegyezését adta, még tett egy kikötést. A falu végén szeretett volna jövendőbeli férje csónakjába szállni. (Mai szemmel nézve nagyon érdekes, hogy nem arra kéri, hogy hadd pakoljon összevagy hadd búcsúzzon el otthonról..)
Egy szó mint száz, még a Világyügyelő Férfiú is csak ilyen egyszerű módon kéri meg választottja kezét.
Habár lánykérésről és házasságról szólok, a szerelem fogalma még fel sem merült. Eddigi ismereteim, tudásom alapján úgy látom, hogy a szerelem nem volt alapfeltétele a házasságnak. Sokkal inkább a gazdasági és anyagi érdek vezérelte a házasulandó feleket.
Térjünk át a skandináv Skadi és Njörd házasságára, kapcsolatára.
Skadi óriásleány Asgaardba utazott. Apja, Tjassi halálát akarta megbosszulni. Az ászokkal megbeszélte, hogy lemond a bosszúról, ha közülük választhat magának férjet, és ha sikerül megnevettetni. Lokinak köszönhetően a megnevettetés sikerült.
Az ászok a házasság feltételeinek azt szabták, hogy úgy kell jövendőbelit választania, hogy csak az istenek lábát láthatja. Skadi feltételezte, hogy Baldurnak, a legszebb, legragyogóbb istennek van a legszebb lába, de kiderült, hogy Njördhöz tartoztak a legcsodásabb végtagok. A történet innentől már ismert. Skadi a hegyekbe vágyik, Njörd viszont a tengerpartra.
Ebből a történetből láthatjuk, hogy itt nagyobb szerep jut Skadinak, a női résznek. Még ha bizonyos korlátozással, de Ő választ férjet, nem neki választanak. A szerelem, mint tényező itt sem merül fel. Itt a házasság, mint a békés szándék megpecsételése, mint egyfajta zálog fordul elő.
Ezzel az írással nem volt semmi különleges célom, sem az, hogy viking-finnugor párhuzamot keressek, sem világmegváltó gondolatok levonását nem terveztem. Egyszerűen csak annyi, hogy érdemes megfigyelni, miben hasonlítanak a különböző népek mitológiai alakjai és miben térnek el. Kicsit talán sikerült közelebb vinnem az Olvasót a különbözőség és a hasonlóság szépségének megéléséhez.
Áldás!
Diána
2010. szeptember 23., csütörtök
Forn Sidr, azaz az ősi hit
Forn Sidr, azaz az ősi hit
Mint ismeretes, a vikingek vallása volt az asatru. Csakhogy a vaskorszakban azaz a viking korszakban,soha nem így nevezték. Magának a vallásnak a neve nem maradt fent egészen a kereszténység megjelenéséig. Abból az időkből maradtak feljegyzések,melyet a pogány skandinávok magukat a Forn Sidr, azaz az ősi hit követőinek nevezték.
Az asatrut 1972-ben, egy izlandi költő, bizonyos Gothi Svinbjorn jegyeztette be,mint hivatalos vallást .Azóta most már szerte a világban elismerik.
Az északi országokban azonban sok helyen a mai napig a Forn Sidr kifejezést használják a vallásra.
A régészet fényt derített a temetkezési szokásokra, a pogány emlékekre,az isteni jelképekre és az áldozatokra,de nem bukkant semmiféle templomra. Ebből arra lehet következtetni, hogy nem emeltek templomot az isteneiknek, csupán oltárokat, amik kőből,fából készültek. Ezeket gyakran Hqrg-nak nevezték. Leginkább a szabadban vagy a házakban állították fel őket. A kereszténységtől eltérően az ősi vallás türelmes volt,sok istent ismert és új isteneket is befogadott. Legjobb példa erre a svédországi Birka népe, akik szentként kezdték tisztelni hajdani királyukat, Eiriket.
Ugyanakkor egész Skandináviára jellemző volt, hogy közösek voltak a vallás fő jellemzői. Minden isten az emberi létezés valamelyik fő aspektusáért felelős. Emberi külsővel, és emberi viselkedéssel. Szigorú közösségekben élnek, mint anno a kor gazdag parasztjai. Két nagy családot alkotnak,a harcias Ázok vagy Ászok és a békeszerető,földműves Vánok.
A két isteni családtól elkülönülnek a Nornák, melyek a sors istennőinek számítanak. Ők uralkodnak istenek s halandók fölött. Ők szövik az életfonalakat. A nornáknak épp ezért nem is mutatnak be áldozatot sem. Nagyon sok, különféle mitológia lény és szörny létezik. Ott vannak a valkyrják, a valkűrök, akik az általuk kiválasztott halott hősöket kísérik Odin csarnokába a csatamezőről.
Óriások, akik állandó fenyegetést jelentenek az egész világra,s ezért Thor és a többi isten állandó háborúban él velük.
Álfok élnek a földben és az erdő rejtett zugaiban.
A fylgjurok a család vagy az egyén őrzőszellemei, akik az öröklött tulajdonságokat képviselik.
Egy család halottjával jól kell bánni, hiszen ők az élet utáni világba távoztak.
Az embereknek jóban kell lenni a szellemekkel, hisz ők befolyásolják a halandók életét és boldogságát.Tisztelni és megfelelően kell viselkedni az istenekkel és a többi természetfölötti lénnyel és mindig meg kell adni nekik, ami jár.
A vallási kultusz nem volt központosított. Mindig az adott terület vezetője vagy egy gazdag földműves vezetése alatt állt.Egy ünnepségre, blótra gyűltek s gyűlnek össze ma is, hogy közösen tiszteljék az isteneket. Erre a célra a vezér gazdaságán vagy egy erre a célra kialakított teremben kerül sor. Ezt nevezik Hofnak. Az isteneknek tett tiszteletadást, imát, fohászt és áldozati szertartást azonban inkább otthon vagy a természetben,ligetekben,különösen a vénnek nevezett szent helyeken,dombokon és hegyeken és források mellett. Itt állították fel a Hqrg oltárokat.
A mai asatru hívők teljes mértékben átvették a teljes skandináv mitológia és hit rendszert.
Kilenc nemes erényt tisztelnek:
-Bátorság,
-Igazság,
-Becsület,
-Hűség,
-Fegyelem,
-Vendégszeretet,
-Szorgalom,
-Önbizalom
-Kitartás.
Nagyra becsülik a családot, összetartást, és elvetnek mindenféle diszkriminációt.
Nagyon sok, különböző ünnepük van, amelyeken jellegzetes szertartásokat tartanak. Étel s italáldozatokat mutatnak be, de i.sz. 500-600-ig még emberáldozat is volt. Ezeket vízbefojtással vagy felakasztással végezték. Italáldozatként mézsört vagy bort ajánlanak fel az isteneknek, istennőknek. Kizárólag hagyományos ivószaruból ürítik italukat,amely szarvasmarha szarvából készül. Mitológiájukat a két fennmaradt hősköltemény,a verses ás a prózai Edda alkotja.
A prózai Eddát tulajdonképpen a 13. század elején Snorri Sturluson írta,s tartalmaz egy részletes északi mitológiát,amely annyira hiteles,amilyen csak lehet,tekintve hogy 200 évvel a kereszténység fölvétele után íródott. E forrásokban sok keresztény hatásra bukkanhatunk.
A verses Edda származása elég homályos,de annyi bizonyos,hogy Izlandon költötték. A versek témája eltérő, mitológiai témákról, istenekről,teremtésről és a világvégéről szól ,történeteket találunk benne nagy királyokról. Ez a két fennmaradt írásos bizonyíték, amely betekintést enged a vikingek világába.
A mai asatruhívők nagy figyelmet fordítanak arra, hogy kövessék az ősi hitet,tanításokat. Kötődnek a Természethez, alárendelik magukat a Természet törvényeinek. Hiszik,hogy a természet szépségének és hatalmasságának képében a Szent Erők gyakran megmutatják magukat. Nem félik a Szent Erőket vagy nem tekintik magukat szolgákként. Ők inkább megosztják a közösséget és a barátságot a Hatalmasságal. A Szent Erők bátorítják őket,hogy növekedjenek és törjenek magasabb szintekre. A Szent Erőket pedig azon név alatt tisztelik, melyeket a skandináv ősök adtak.
írta: Vidar, korrektor: Diaana
Nap rúnája
2010. szeptember 22., szerda
Pogány találkozós képek!:)
A pogány találkozón való részvételt köszönjük. Álljon itt illusztrációként néhány hangulatos kép. Legközelebb-reméljük- kicsit többen leszünk;)
2010. szeptember 20., hétfő
Nap rúnája
2010. szeptember 17., péntek
Figga napja
A mai nap Frigga napja, más források szerint Freyáé.
Köszöntsük hát Friggát és Freyát ezen a napon! Áldottak legyenek!
Hagalaz Runedance: Frigga's Web
Frigga's Web dalszövege
2010. szeptember 15., szerda
Pogány kirándulás!
Tisztelt Érdeklődők!
Egy új programlehetőséget kínálok azoknak, akik szeretnek kirándulni, túrázni, hegyet mászni, új helyeket felfedezni és a természetben gyakorolni, feltöltődni, kikapcsolódni.
Ez alapján bemutatom nektek a Boszorkányok Magyarország Hegyein projektem első és remélhetőleg nem utolsó, egyenlőre egyéni szervezésű túráját:
Tájegység: Pilis
Túra tervezett távja: kb. 15km
Nehézségi szint: közepes
Útvonal:
Pilisszentkereszt – Legény Barlang – Csévi Szirtek - Pilis – Pilisszentkereszt
Ismertető:
Első alkalomnak ezt a nem túl nehéz, de mégis látványos túrát gondoltam, mely jó alkalom arra hogy felmérjem, mekkora érdeklődés van az ilyen programok iránt.
Több olyan hely szerepel az útvonalon ahol érdemes hosszabb időre megállni, ahol jó lehetőség nyílik kötetlen beszélgetésekre, esetleg kisebb spontán rituk tartására, közös energetikai gyakorlatokra és minden másra, amire nyitottak a résztvevők.
Ajánlott felszerelés, amit hozz magaddal:
- Túracipő, túrabakancs - ha nincs - olyan cipő amiben kényelmesen tudsz több órát gyalogolni.
- Strapabíró öltözet, esőkabát.
- min. 2l víz, szendvicsek
Amit hozhatsz:
- Bármilyen mágikus eszköz (pálca, tőr, stb.)
- Hangszer (dob, síp etc.)
- Amit kedved tartja (fényképezőgép, telefon)
Mindenkit szívesen látok kortól, nemtől, vallástól független, kivéve akik:
- Részegek vagy másnaposak ill. drogosok.
- Nem képesek kulturáltan viselkedni (esztelen visongás, ordibálás, stb.)
- Azért jönnek hogy botrányt okozzanak vagy a túrát bármiféle módon akadályozzák
Időpont: 2010. október 2. Szombat
Mivel elég későn publikáltam, kevés érdeklődő esetén elcsúsztatva 2 héttel.
Találkozás, utazás:
8:30 h-kor Pomáz, Hév és Buszmegálló (megközelíthető a Szentendrei HÉVvell)
Innen tovább busszal Dobogókő irányába Pilisszentkeresztre 8:55-kor.
Leszállás: Pilisszentkereszt, Pilisszentlászlói elágazás.
Vissza ugyanezen az útirányon.
Én kocsival megyek, így az első 3 jelentkező befér mellém vagyis nem kell buszoznia :)
elérhetőség: flashbird86@hotmail.com (mail és msn egyben)
Ódin napja
2010. szeptember 13., hétfő
Szombathelyi Pogány Meeting
http://utcakereso.hu/map3/index.php?action=search&cityold=szombathely&size=3x2&scale=a1.0&streetold=Holl%E1%E1n+Ern%F5&country=hu_uk&city=Szombathely&street=Holl%E1n+Ern%F5&num=
Pogány találkozó- Heathen Meeting!
Kedves érdeklődő asatruerek és pogányok!
Ugye emlékeztek az asatru-wicca pogány találkozóra?
Ne felejtsétek!
Szombathely, szeptember 21. ,16.00, Bojo Netkávézó (Hollán Ernő utca).
Ott találkozunk!
B*B
Nap rúnája
A mai nap rúnája az URUZ.
Egészség, erő, férfierő. Kifejezetten férfias jellegű rúna.
2010. szeptember 12., vasárnap
2010. szeptember 10., péntek
Boszorkány - Wicca Tábor 2011 (Imbolc - Lupercalia - Lángébresztő)
Nap rúnája
2010. szeptember 9., csütörtök
Nap rúnája
A mai nap rúnája a wyrd. Az Yggdrasil, a világfa gyökereit szimbolizálja. A sorsot, a sorsszerűséget sugallja.
2010. szeptember 8., szerda
A szerda a mi kultúránkban a hét 3. napja.
A szó szláv eredetű, a szláv nyelvekben azt jelenti: közép. Tehát a hét közepe. A német nyelvben is a hét közepét jelenti a szerda: Mittwoch.
Finnül keskiviikko: a hét közepe.
A szerda angolul Wednesday,(Wotan, tehát Ódin)napja.
2010. szeptember 7., kedd
Pogány Találkozó!!!
Pogány Találkozó!
Mindenkit szeretettel várunk.
...Előadások, ismerkedés, igény szerint megnézzük Szombathely pogány helyeit (Borostyánkőút és környéke, Isis szentély stb) és egy közös asatru-wicca / wicca-asatru szertartásra készülünk!!
2010. szeptember 6., hétfő
Pogány találkozó- Heathen Meeting!
Pogány Találkozó!
Mindenkit szeretettel várunk.
Előadások,ismerkedés, igény szerint megnézzük Szombathely pogány helyeit
(Borostyánkő út és környéke, Isis szentély stb) és egy közös asatru-wicca
/ wicca-asatru szertartásra készülünk!!!Nem szabad kihagyni!:D
Rúna alakú gyertyatartók
Rúna alakú gyertyatartók
Rúna alakú, kézzel készített gyertyatartók iránt
itt lehet érdeklődni: asatruhungary@citromail.hu
A rúnák hatását felerősítik, a körberakott gyertyatartók pedig
hatalmas energiákat aktiválnak.
Hétfő
A hétfő, a hét első napja etimológiailag a hét elejét, a hét fejét jelenti.
Az ókori rómaiak a hétfőhöz a Holdat kapcsolták, a hétfő a Hold napja volt.
Az izlandi nyelvben mánudagur, szó szerint a Hold napja. A németben Montag, angolul Monday. Itt szintén látszik a közös gyökerű hagyomány.
Hávamál részlet
Mára két Hávamál idézet is jut. Nem tudnék a kettő közül választani:
"Az esztelen ember
egész éjjel virraszt,
gondjait görgeti,
reggel fölkelve
fogytán ereje,
...s minden gondja gubancban."
Bernáth István: Skandináv mitológia
Edda-versek, A Nagyságos Szava, 25. (23.)
"Senki ne szapuljon
ily esztelenséget,
mindenkivel megeshet:
könnyen válik bölcsből
valaki balgává
...szerelmi szándéktól."
Bernáth István: Skandináv mitológia
Edda-versek, A Nagyságos Szava, 65. (94)
2010. szeptember 5., vasárnap
Saját írásom
A hétvégén a sötétvölgyi forrásnál találkoztam egy széles karimájú kalapos istennel. Kért, ne áruljam el a nevét, aki ismeri Őt, úgyis rájön, kivel beszéltem.
Elmesélt nekem egy történetet, ami talán igaz, talán nem. Nem is ez a lényeg.
Az ősi időkben élt Sötétvölgyben egy völva. Haja , mint a méz, szeme zöld, akár a tölgyfa koronája, mosolya egyszerre volt bájos és titokzatos. Mindenki kérését meghallgatta, rúnamágiával is foglalkozott, értett a gyógyításhoz, az ártó bűbájt elutasította.
Az istenek kedvelték őt, jólétben tartották, erős harcos férfit mégsem kapott az oldalára.
Egy éjszaka látomása volt, az istenek üzentek neki. Megérkezik a szerelem, csak várjon türelmesen.
Alfrida már harmincéves volt, de reménykedett, hogy lassan megismeri jövendőbelijét. Jóképű, fehér bőrű, bátor vitézt várt, várta őt évekig.
Egy nap egy hosszú hajú, komor harcos kopogott ajtaján. Ő volt Gothart, a mágiát is gyakorló jarl. Sokat hallott már a völva szépségéről és jó kapcsolatáról az istenekkel. A rúnák tanácsolták neki, látogasson el Sötétvölgybe a látóasszonyhoz.
A harcos ott töltött egy éjszakát a völvánál. Egész éjszaka ölelték egymást, hatalmas erők ismerői egyesültek.
Következő nap Alfrida felült Gothart fekete lovára és elvágtatott Vele új hazájába.
Úgy gondolhatta, senkiért nem áldozza fel magát, és ha az istenek ennyi idő után küldenek egy társat, akár a világ végére is Vele tart.
My own creation (Pagan decoration)
2010. szeptember 4., szombat
Kapcsolat
vagy
a facebook Asatru Hungary profilján
Szombat
- Saturday (angol)
- Samstag vagy Sonnabend (német)
- Zaterdag (holland)
- lördag (svéd)
A szombatnak a német nyelvű országokban két különböző neve is van.
- Ausztriában, Liechtensteinben, Svájc németül beszélő részén, Németország déli, illetve nyugati részén Samstag
- Németország északi és keleti részén Sonnabend
A magyar nyelvben a szombat szavunk eredetére két teória van. Vagy a héber szabbath (pihenőnap) szó átvétele egyházi szláv közvetítéssel vagy a szláv 'sobota' szóból ered.
Kicsit tegyük félre a nyelvészetet és jegyezzük meg, hogy a skandinávok ezen a napon fürödtek-mostak.
2010. szeptember 3., péntek
Frigga napja
A különböző germán nyelvekben a hét napjai őrzik az ősi istenek, istennők emlékét. Így a péntek is:
- Friday (angol)
- fridag (dán-norvég-svéd)
- Freitag (német)
- vrijdag (holland)
2010. szeptember 2., csütörtök
Fulla
Egyes források az istenők közé sorolják, más forrásokban mindössze Frigga szolgálóleánya.
Fulla (ejtsd: fütla) nevének jelentése: "teljesség, telítettség" vagy "bőkezű". Ismeri Frigga titkos szavait, őrzi az istennő kincses ládikóját és cipőit. Hélből Baldur neki is küld egy aranygyűrűt. Amiről felismerhető: arany szalag, szemérmesség.